وبلاگ

بررسی کابل های برند ایرانی

انواع سیم و کابل

عوامل موثر بر انتخاب سیم و کابل برق :

کابل ها با توجه به کاربرد فوق العاده وسیعی که در زندگی روزمره دارند، دارای تنوع در ساختار، جنس رسانا، عایق و … می باشند که در این میان برند های زیادی این نیاز را تامین میکنند.

برای انتخاب درست سیم و کابل برق ابتدا باید معیار‌های خوب و یا بد بودن آن را بشناسیم. با در نظر گرفتن این شاخص‌ها به داشتن یا عدم داشتن کیفیت محصولات متنوع موجود در بازار پی ببریم.

در ادامه لیستی از این عوامل تاثیرگذار آورده شده است:

قیمت رسانای مورد استفاده

بالا رفتن قیمت داخلی یا جهانی فلزات رسانایی مانند: مس، آلومینیوم و آهن به صورت مستقیم بر قیمت سیم و کابل برق تاثیرگذار است.

شرایط نصب

سیم و کابل برق با توجه به حیطه کاری مورد نظر در شرایط و محیط‌های مختلفی می‌تواند نصب شود. نصب در هوا، دفن در زمین و مجرا از جمله محیط‌هایی است که کابل برق در آن قرار بگیرد.

از کابل های هوایی میتوان برای انتقال خط تلفن و برق برای مناطق کم جمعیت استفاده کرد.هزینه نصب آن کمتر از کابل زمینی است و تعمیر منظم نیاز دارد.

اما کابل های زمینی برای مواقعی است که استفاده از خطوط هوایی غیر عملی ، دشوار یا خطرناک است. نصب کابل های زمینی هزینه بالایی دارد و نیازی به تعمیر منظم ندارد.

ساختار کابل

کابل‌ها با توجه به کاربرد‌ دارای تنوع در ساختار و طراحی می‌باشند. ساختار و طراحی کابل برق و لایه های درون آن در تعیین جریان مجاز عبوری از کابل بااهمیت هستند. همچنین این لایه‌ها چگونگی انتقال حرارت از هادی به سطح بیرونی کابل را مشخص می‌کنند.

از نظر سطح ولتاژ به کابل فشار ضعیف(LV)، کابل فشار متوسط(MV)، کابل فشار قوی(HV) و کابل فوق فشار قوی(EHV) دسته بندی میشوند و از نظر شکل رسانا به سه دسته مفتولی، نیمه افشان و افشان یا رشته ای دسته بندی میشوند.

ضخامت، طول سیم و کابل برق

با توجه به میزان جریانی که در محیط کار نیاز است، ضخامت و سطح مقطع سیم و کابل انتخاب می‌شود. زیرا میزان جریان‌های بالاتر یعنی عبور و مرور الکترون‌های بیشتر و نیاز به سطح مقطع بالاتر برای کابل بیشتر است. بنابراین کابل‌های با ضخامت و قطر بالاتر جریان بیشتری را عبور داده و مقاومت آن‌ها در برابر عبور جریان کمتر می‌شود. هرچه میزان مقاومت الکتریکی کمتر باشد، افزایش دمای کابل کمتر بوده و احتمال آتش‌سوزی و سوختگی کاهش می‌یابد. از طرفی ضخامت و طول کابل مستقیما بر قیمت آن تاثیرگذار است.

نوع رسانای به کار رفته در ساخت سیم و کابل برق

وقتی صحبت از بهترین کابل برق می‌شود، عوامل مهمی مانند: اندازه کابل و عایق مورد استفاده در آن باید در نظر گرفته شوند.فلز مس رساناترین فلز است. اما نه در هر حالتی، در مسافت‌های طولانی که از ولتاژ‌های بسیار بالا استفاده می‌شود انتخاب کابل آلومینیومی نسبت به کابل مسی بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.

جنس عایق به کار رفته در کابل‌ها

برای حفظ ایمنی محیط کار الزامی است که هیچگونه اتصال الکتریکی بین هادی و زمین برقرار نگردد. این عایق بسته به ولتاژ عبوری از هادی می‌تواند از جنس مواد پلاستیکی، مواد PVC و… باشد.

بررسی کابل های برند ایرانی :

ابتدا باید تعریف برند را بدانیم. به تعبیر برخی کارشناسان برداشت و احساسی که یک فرد پس از شنیدن نام یک شرکت دارد، برند نامیده می‌شود. اما در صورتی خریدی هوشمندانه خواهید داشت که ملاک در انتخاب سیم و کابل برق تنها نام تجاری آن نباشد؛ بهتر است با معیار‌های مختلف بهترین مارک را برگزینید؛ زیرا ممکن است برای برخی شرکت‌ها فقط گروهی از محصولات سیم و کابل با درجه کیفی مطلوب تولید شوند. همچنین در گذر زمان، در کیفیت ساخت برخی شرکت‌ها می‌تواند تغییراتی ایجاد شود.

صنعتی الکتریک خراسان (افشار نژاد) :

این مجموعه که از پیشگامان صنعت تولید ملزومات الکتریکی در ایران است، در سال ۱۳۴۵ در مشهد آغاز به‌کار نمود. همکاری این مجموعه با یک خط تولید ایتالیایی و واردات سیم‌های تابیده مس از ژاپن، سالها بعد زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌ها و دستیابی به توانمندی تولید کابل برق در داخل کشور شد. شرکت متبکر افق نیز از محصولات این برند در پنل های توزیع توان خود استفاده میکند.

تولیدات شرکت، انواع سیم و کابل فشار ضعیف، کابل‌های افشان، کابل‌های کنترل و قدرت با عایق PVC و XLPE ، سیم‌های خودرو، کابل‌های شیلددار مسلح و غیر مسلح، آیفونی، مقاوم در برابر آتش و حرارت و هالوژن فری می باشد.
از مزایای قابل توجه تنوع کیفی محصولات و دارا بودن استانداردهای ایرانی و جهانی است. این شرکت سابق درخشانی در راستای تولید سیم وکابل دارد.

کابل‌سازی ابهر :

اولین تولید کننده کابل‌های فشار قوی، انواع سیم وکابل فشار ضعیف و کابل های مخابراتی مطابق استاندارد ملی و بین المللی در ایران است.

صنایع سیم و کابل همدان :

شركت صنايع سيم و كابل همدان در سال 1361 با توجه به نیاز صنعتی کشور ،برای تولید انواع سیم و کابل افشان فشار ضعیف تا یک کیلو ولت توسط بخش خصوصی تاسیس و احداث گردید.

علاوه بر سطح بالای تولید، محصولات آن از نظر کیفی، توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته و به دریافت نشان‌های استاندارد ملی و بین‌المللی نائل گشته‌اند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی از شاخصه‌های ویژه این مجموعه است.

رسانا کابل :

شرکت رسانا کابل در سال 1372 با هدف تولید بخشی از سیم و کابل مورد نیاز کشور تاسیس گردید.در همان ابتدا با تلاش مستمر متخصصین،موفق به دریافت نشان استاندارد ملی از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گردید.

ارائه مشاوره قوی و به‌کارگیری تجهیزات مدرن‌ را می‌توان از نقاط قوت این برند خوشنام و جوان ایرانی برشمرد.

سیم و کابل البرز :

مزیت عملکرد رقابتی برای کابل البرز، رسیدن به حضوری فعال و پررنگ در عرصه‌های داخلی و جهانی بوده است. این دستاورد، به مدد به‌کارگیری بهینه نیروی انسانی کارآزموده و سطح بالای نظارت کیفی بر محصولات به‌دست آمده و همزمان، به ارتقاء دانش فنی و به‌روز نیروهای خلاق این مجموعه نیز، انجامیده است.

تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت طبق دانش روز دنیا و دریافت گواهینامه‌های اعتباری ایزو از دیگر شاخصه‌های آن به‌شمار می‌آید. کیفیت کالا به همراه رضایت مشتری از مهم ترین اهداف و اصول کاری آن ها محسوب می شود.

سیم و کابل مغان :

شركت سيم و كابل مغان درسال 1361 با توليد انواع سيم و كابل فشار ضعيف به ويژه دربخش هاي صنعتي و ساختماني فعاليت خود را در شهرستان شاهرود آغاز نمود.

در واقع اين شركت با دارا بودن ماشين آلات مدرن اروپائي از سال 2007 به بعد يكي از بزرگترين و جديد ترين كارخانجات كابل سازي در سطح كشور به شمار ميرود .  طراحی روکش‌های عایق تخصصی و تاسیسات برقی از مهمترین ویژگی‌های این برند شناخته شده محسوب می‌شود.

کابل باختر :

این مرکز تخصصی تولید کابل و سیم سیلیکونی (نسوز) مورد استفاده در صنایع و مراکز حساس کشور دارای اهمیت خاصی در زمینه تولید این محصولات است.

این شرکت توانسته است با اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت کالا از وزارت نیرو – وزارت نفت – وزرات دفاع- وزارت راه و شهرسازی – شرکت های توزیع برق و برق منطقه ای  و نیز با اخذ پروانه های متعدد، بعنوان تأمین کننده بخش عمده ای از کالاهای مورد نیاز شرکت های فعال در صنعت برق ، پتروشیمی ، نفت و گاز ، مخابرات و … بصورت مستقیم باشد.

سیم و کابل یزد :

تولیدات این مجموعه به کابل افشان جهت برق فشار ضعیف اختصاص دارد. از ابتدای تاسیس تاکنون، تولید محصولات باکیفیت و رضایت خاطر مشتریان همواره از اهداف این شرکت بوده است.

این شرکت موفق به صادرات کالا به کشورهای اروپایی همانند انگلستان،آلمان،مجارستان،هلند و کشورهای آسیایی همچون ترکمنستان،آذربایجان،امارات متحده عربی،افغانستان و کشورهای افریقایی از قبیل سودان و ساحل عاج شده است.

سیم و کابل سیمکو :

تنوع کم‌نظیر محصولات سیم و کابل، به‌ویژه در خصوص کابل‌های مخابراتی و کواکسیال در بیش از ۱۰۰ نوع را می‌توان مزیت شرکت کابل و سیم سیمکو دانست، این شرکت هم‌چنین با تجربه‌ای حدود دو دهه توانسته رضایت خاطر مشتریان را جلب و نشان‌ اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و نیز استانداردهای منطبق با اروپا و ایزو را دریافت نماید.

سیم و کابل کرمان :

استفاده از ابزار آلات پیشرفته و مهندسین مجرب و تکنسین‌های فنی و هم چنین داشتن ماشین آلات پیشرفته و آزمایشگاه مجهز و دستگاه‌های پیشرفته، شروع به تولید انواع  کابل‌های تلفنی، کابل‌های مخابراتی، کابل برق، کابل ابزار دقیق و کامپیوتری و کواکسیال کرده است.

این برند توانسته در همکاری تنگاتنگ با سازمان های دولتی و خصوصی، تجربیات مثبت فراوانی کسب نماید. این مجموعه، با تسلط کامل بر نیازهای مشتریان، توانسته خود را به‌خوبی در فضای رقابتی مطرح نماید.

بازگشت به لیست